- 5.3.2020
Jedním z únorových výcviků, který absolvovali řidiči 153. ženijního praporu v prostorech vojenského újezdu Libavá, byl výcvik v řízení pásové techniky. Probíhal ve dvou fázích. První fáze-nakládání pásové techniky na podvalník a druhá fáze-řízení pásových vozidel. Každý řidič profesionál se tohoto druhu výcviku účastní jednou za tři měsíce.
Pásová technika BVP 1 DTP a BVP 2, byla do prostoru přepravena Tatrou T815 VT s podvalníkem P50N.
Základní informace o technice:
Tatra T815 VT
Vojenský tahač, jenž konstrukčně vychází z typu T-815 VVN 8x8. Má zabudované přídavné zařízení na práci se sněhovým pluhem, s buldozerovou radlicí a na vytahování je vybaven navíjecím zařízením. Naviják tvoří 85 metrů ocelového lana o průměru 23,6 mm, tažná síla činí 117,7 kN.
Tahač je vybaven dvanáctiválcovým, přeplňovaným, více-palivovým, vzduchem chlazeným motorem. Rošt valníkové plošiny je přizpůsobený na upevnění stálé zátěže potřebné na tahání těžkých přívěsů.
Přípojná hmotnost: 70000 kg
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem: 95700 kg
Podvalník P50N
Těžký podvalník P-50 je určen k rychlé přepravě pásové a kolové techniky a jiného materiálu do hmotnosti 63 tun. V nouzovém případě až 80 tun. Je řešen pro jízdu v soupravě s tahačem po komunikacích I. až III. třídy, po cestách se zpevněným povrchem a po únosném terénu bez vnějších nerovností a překážek.
Podvalník je pětinápravový přívěs s rovnou ložní plošinovou plochou. Skládá se z rámu s plošinou a nájezdovými můstky, náprav s vozidlovými koly, brzdové soustavy, řízení a elektroinstalace.
Pohotovostní hmotnost: 16 200 kg
Užitečné zatížení: 63 000 kg
Tatra T815 AV
Vozidlo se skládá ze čtyřnápravového strojového podvozku "TATRA T815 8x8" a nástavby, kterou tvoří buldozerové zařízení BZT 815, vyprošťovací a jeřábová technika. Výhodou AV 15 je, že všechny funkční agregáty, včetně širokého rozsahu výstroje pro odsun poškozené techniky jsou umístěné na jednom vozidle. Vozidlo je možné použít pro trvalý tah přívěsu o max. přípojné hmotnosti 16000 kg v terénu a 65000 kg po veřejných komunikacích. Disponuje svářecím a řezacím zařízením a řezací zařízením.
S vozidlem je možné vykonávat následující práce:
vyprošťování zapadnuté, havarované anebo poškozené automobilové, stavební a jiné speciální techniky a pásových vozidel
odsun poškozené techniky vlečením na tyči a nebo na lanách, a dále vlečením pomocí trianglu
odsun zavěšením techniky přední anebo zadní částí na jeřáb
náročné jeřábové práce při opravách havarované techniky, stavbě mostů, vykládání a nakládání materiálu
úpravy terénu v prospěch prostředků technického zabezpečení
svářecí a řezací práce elektrickým proudem
Vyprošťovací naviják
Pracovní délka lana za vozidlem: 150 m
Max. tažná síla při vyprošťovaní dvakrát znásobeném tahu s použitím jedné kladky
I. převodový stupeň dozadu: 290 kN
I. převodový stupeň dopředu: 270 kN
Pomocný naviják
Pracovná délka lana za vozidlem: 320 m
Střední ťažná síla při přímém tahu: 6,85 kN
Jeřábová část
Plnootočný, výkyvový, jeden teleskopický výložník s otočným nástavcem 250 mm
Nosnost jeřábu-bez výložníku: 15 000 kg
Nosnost vysunutého.jeř s výložníkem: 4 000 kg
BVP 1 DTP
Vozidlo umožňuje provádění běžných oprav a ošetřování techniky v polních podmínkách, případně evakuaci poškozené techniky.
DTP-90M vznikla přestavbou z bojového vozidla pěchoty BVP-1. Ve zvýšené nástavbě ve střední a zadní části prostředku se nachází pracoviště 3 členů osádky spolu s technickým a opravárenským vybavením umístěným v bednách, skříňkách a výsuvných pultech. Další nářadí a přípravy jsou vezeny v několika schránkách na vnější části dílny. Součástí výbavy jsou souprava pro svařování a řezání plamenem, elektrocentrála Matrix PG 2600, tažné tyče, triangly, lana nebo hasicí prostředky. V levém zadním rohu DTP-90M je instalováno jeřábové rameno s maximální nosností 1600 kg.
Nástavba:
svařovací a řezací souprava
ráže 7,62 mm
BVP 2
BVP-2 je bojové obojživelné obrněné pásové vozidlo určené pro zvýšení pohyblivosti a palebné síly mechanizovaných jednotek a k ničení obrněných cílů a živé síly protivníka. Bojovou obsluhu může tvořit až 10 osob. BVP-2 je konstrukčně rozdělené na čtyři prostory: motor-převodový, řidičský, bojový a prostor roje.
Vodní překážky může BVP-2 překonávat plaváním. Stroj je opatřen zařízením pro ochranu osádky a roje proti účinkům tlakové vlny a pronikání radiace, na ochranu proti chemickým látkám i na ochranu před radioaktivním prachem za jízdy v zamořeném prostoru. Na vytváření dýmové clony je vozidlo opatřeno zadýmovacím zařízením a soupravou zadýmovacích granátometů umístěných na věži.
Výzbroj:
kanón 2A42
ráže: 30 mm
náboje: 340 + 160 kusů (tříštivo-trhavé zápalné + protipancéřové střely)
spřažený kulomet PKT
ráže: 7,62 mm
náboje: 2000 kusů
odpalovací zařízení 9P135M
počet střel 9M111/9M113: 8 ks
vzdálenost řízeného dostřelu: 75 až 4000 m
Text a foto: praporčice Bronislava Smetková, poručík Milan Blahák